تبلیغات
مقالات - مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)
 
 

       

 

   
 

منوی اصلی


نویسندگان


لینک دوستان

ساخت وبلاگ

خرید بلیط هواپیما

تلویزیون

خرید آنلاین

فروشگاه اینترنتی

خرید پستی

ویزای کانادا

انجام پایان نامه

کاغذ دیواری سه بعدی

تبلیغات رایگان

خرید از بانه

بهترین جراح بینی

دانلود رایگان پایان نامه

فلزیاب،فروش فلزیاب،فلزیاب تصویری

چارتر

پخش عمده کیف

دکوراسیون داخلی

عمل بینی

فروشگاه لباس کودک

نوار نقاله

لیست کامل پیوندها

قالب میهن بلاگ

آمار بازدید

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


آرشیو ماهانه


باکس تبلیغات

  • پیگیری وام ازدواج
  • آگهی استخدام
  • بازسازی ساختمان
  • آموزش تعمیرات موبایل
  • ثبت نام وام ازدواج
  • سکه soccer stars
  • بلیط آنتالیا
  • تعمیر تبلت
  • آموزش تعمیرات موبایل
  • باکس

     
    <-BlogTitle->

     

    پیوند های روزانه



    مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)

    مرتبط با :
    مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)کیفیت نصب و انتخاب ولی فقیه و فعلیت یافتن مقام ولایت و به طور کلی مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه از مباحث اصلی و مهم بین گروه های اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. برای تبیین مسأله مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)، پس از طرح مبانی و نظریات موجود در باب مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه و بحثِ ابتنا یا عدم ابتنای مشروعیت بر مقبولیت، دیدگاه دو گروه سیاسی موجود در نظام جمهوری اسلامی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. به نظر می رسد نظریه نصب الهی (مشروعیت الهی) با آثار و سیره عملی امام خمینی(ره) مطابقت دارد؛ اگر چه تأکید و اهتمام امام به مقبولیت و رأی مردم، آن را در حد ابتنای مشروعیت بر مقبولیت ارتقا داده است.

    مشروعیت(2)
    مشروعیت به معنای فرمانبری داوطلبانه و پذیرش آگاهانه مردم از تصمیمات قدرتِ سیاسی حاکم و بر حق بودن یا حقانیت است.1 اما واژه مشروعیت در فقه به فعلی اطلاق می شود که انجام دادن آن، مجاز باشد. این واژه در حوزه های سیاسی و فقهی دارای وجوه متمایزی است. این وجوه متمایز عبارتند از: 1. مشروعیت سیاسی دارای مراتب عدیده و تشکیک پذیر است، یعنی هر چه رضایت شهروندان به حکومت زیادتر باشد، نظام مشروعیت بیشتری خواهد داشت، ولی در مشروعیت فقهی، نظام یا مشروع است و یا نامشروع، یعنی تشکیک بردار نیست؛ 2. مشروعیت سیاسی دو بُعدی است که به رفتار مردم در قبال اوامر حکومت برمی گردد، ولی مشروعیت فقهی امری هنجاری و ارزشی است؛ 3. مشروعیت سیاسی دارای منابع مختلف (سنتی، قانونی و کاریزماتیک) می باشد، ولی مشروعیت فقهی تنها یک منبع (نص) دارد که به دست فقها و کارشناسان دین کشف می شود؛ 4. در مشروعیت سیاسی کسب رضایت مردم یک اصل اساسی است، چه در مرحله تأسیس و چه در مراحل بعدی، اما مشروعیت فقهی مقدم بر تأسیس حکومت است.2

    منظور از مشروعیت در این مقاله، حقانیت و قانونی بودن دستگاه حاکم است، به طوری که اعمال قدرتِ حاکم توجیه عقلی بیابد. در واقع، همان مشروعیت سیاسی یا نزدیک به آن است.

    مقبولیت

    مقبولیت به معنای پذیرش، قبول و انتخاب حاکمان از طرف مردم برای اعمال حاکمیت و اجرای دستورهای یک نظام سیاسی است.3 در فرهنگ سیاسی غرب بین مشروعیت و مقبولیت یک نظام سیاسی تفاوتی وجود ندارد، چون بر آن اساس، مشروعیت هر حکومتی از مقبولیت آن سرچشمه می گیرد. اما در ادبیات انقلاب اسلامی این واژه ها تفاوت دارند. مقبولیت امری کمّی است، ولی مشروعیت بیشتر امری کیفی است، به عبارتی، مقبولیت حکومت به آن است که بتواند مسائل و مشکلات روزمره مردم را حل و فصل کرده و خواسته ها و نیازهای آنان را بر آورده سازد، اما مشروعیت حکومت با پذیرش ساختار پیشنهادی به دست می آید.

    رابطه مقبولیت با مشروعیت را در فرهنگ سیاسی اسلام می توان در عبارات زیر بیان کرد:

    1. مشروعیت به مثابه مقبولیت: این نوع از مشروعیت در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله محقق شد، چون او برگزیده خدا و مشروع بود و مقبولیت نیز یافت.

    2. مقبولیت بخشی از مشروعیت: مکتب خلافت معتقد است بُعد قانونیت (مرتبه جعل و اعتبار) پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امت واگذار شده است؛ بنابراین مقبولیت حکومت در بین مردم مسلمان، بخشی از مشروعیت آن است؛ یعنی شارع به مردم مسلمان اجازه داده است تا براساس ضوابط شرعی، حاکم اسلامی را انتخاب و قبول نمایند.

    3. مقبولیت شرط تحقق مشروعیت: در این دیدگاه، حاکم اسلامی منصوب الهی است و منشأ مشروعیتِ حکومت، شارع است، ولی مردم در عینیت بخشیدن حکومت نقش اصلی را دارند، یعنی مقبولیت عمومی، در اصلِ مشروعیت امام معصوم علیه السلام بی تأثیر است، اما شرط تحقق خارجی آن می باشد.

    در نظر قائلان به ولایت مطلقه فقیه، نقش مردم و مقبولیت عمومی در عصر غیبت همان نقشی است که در دوران حضور ایفا می کردند، چون از این دیدگاه، مشروعیت حکومت تنها از طریق نصب الهی تأمین می شود و مردم وظیفه و تکلیف پذیرش ولایت و حکومت فقیه واجد شرایط را بر عهده دارند.4 اما از نظر قائلان به مشروعیت مردمی ولایت فقیه، اعمال حاکمیت فقیه واجد شرایط، از نصب الهی برخوردار نیست بلکه مقبولیت ولایت فقیه، حق مردم است. از نظر قائلان به ولایت الهی مردمی، مقبولیت عمومی هم حق مردم است و هم تکلیف آنان: حق مردم است، چون مادامی که مردم از اعمال حکومت فقیه واجد شرایط، رضایت نداشته باشند، فقیه به دلیل عدم برخورداری از مشروعیت مردمی نمی تواند در این منصب قرار گیرد؛ اما تکلیف مردم است، به دلیل این که اگر مردم از فقیه جامع شرایط، رضایت داشته باشند، او می تواند در این منصب قرار گیرد. بنابراین، او هم مقبولیت دارد (مشروعیت مردمی) و هم مشروعیت الهی. در نتیجه اطاعت از او نوعی تکلیف است.5

    ...

    نوشته شده توسط محمد محمدی در دوشنبه 21 دی 1394

    نظرات (




     

     
     

    درباره



    مدیر وبلاگ: محمد محمدی
     


    مطالب پیشین

    » بازاریابی اینترنتی برای آژانسهای هواپیمایی
    » هایفو و همه چیز درمورد آن
    » خرید بلیط هواپیما
    » عکس نوزادان
    » وبیلیون سرویس وبلاگ وردپرس رایگان و میزبانی حرفه ای وردپرس
    » لبخند پیروزی را آنلاین تجربه کنید!
    » جلوه‌هایی از سیره حکومتی پیامبر(ص)
    » مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)
    » اینترنشنال بیزینس تایمز: روز اجرای توافق هسته‌ای ممکن است عقب بیافتد
    » جنگ نرم، شلیک به افکار عمومی
    » نگاهی به احتمالات و تبعات واقعه "13 نوامبر" در فرانسه
    » می خواهید داعش را شکست دهید؟ رد پول را دنبال کنید
    » چرا ترکیه به جنگنده روسی حمله کرد؟
    » بازی بزرگ در افغانستان؛ رقابت های بین الملی شدت می گیرد؟
    » کارکرد تروریسم در سیاست خاورمیانه‌ای ایالات‌متحده امریکا

    » لیست کامل مطالب ارسالی


     


    Powered By persianblog.ir Copyright © 2009 by nin6
    This Template  By Theme-Designer.Com
     

    خرید بک لینک | خرید بک لینک